Україна: від проголошення незалежності до сьогодення

Мета: Популяризувати народні традиції та свята, актуалізувати в учнів знання про період незалежності України та державну символіку як засіб формальної національної ідентифікації, пригадати імена видатних українців найбільш помітній сферах діяльності, показати потенціал української науки та культури. Розвивати логічне , критичне мислення, пам'ять, уміння грамотно висловлювати та аргументувати власні судження, працювати в групі, виховувати любов до України, свого народу, формувати соціальні, комунікативні, пізнавальні компетентності.

Обладнання: плакати із зображенням державної символіки, букет квітів та рушник, портрети видатних людей

Хід заняття

І Вступна частина

Слова вчителя

Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,

– оці степи, це небо, ці ліси,

усе так гарно, чисто, незрадливо,

усе як є – дорога, явори,

усе моє, все зветься – Україна.

Ліна Костенко

– Слова української поетеси Л. Костенко, якими розпочато наш урок, знайшли шлях до людських сердець та об’єднують наш народ у своїй любові до Батьківщини. – Особливо актуально ці слова звучать у рік відзначення 25-ї річниці від дня проголошення незалежності України та змушують кожного задуматися про нелегкий шлях до суверенності та державотворення.

Україна – як багато ми знаємо про тебе, а ще стільки незвіданого…

Вправа з елементами тренінгу « Моя Батьківщина» ( парна робота)

На столах картки, які треба доопрацювати, при цьому не забувайте працювати удвох.

Вчитель називає факти підказки, учні презентують це у своїх малюнках:

- Які кордони нашої України?

- З якими державами ми є сусідами?

- Де ми живемо?Відмітьте на карті.

- Найкоротша центральна вулиця Європи (Хрещатик – Київ)

- А де грають на найдовшому інструмент у світі? ( трембіта)

- Кому встановленно більше пам’ятників, ніж Будді? (Т.Г. Шевченко)

- У кому місті зберігається картина «Козаки пишуть листа турецьком султану» (Харків)

- В Україні цього зосереджено четверта частина всього світового запасу?(чорнозем)

- Пабло Пікассо був у захваті від робіт цієї української художниці. Що вона малювала ? ( Катерина Білокур)

- Українці розробили найбільш важко підйомний літак АН – 225, що має назву (Мрія)

Представте, що у вас вийшло порацювавши разом – учні наклеюють свої малюнки на дошці у вигляді серці в центрі якого вже написано « З Україною»

Під тиху музику вчитель розповідає «Легенду про Україну»

Колись, дуже-дуже давно, роздавав Господь землі державам. Багато зібралося їх біля Божого порогу. І кожна держава сподівалася отримати свою, найкращу часточку на планеті. А потім усі вони, отримавши, що хотіли, розходилися господарювати на своїх, Богом даних, землях. Але до загальної черги не встигла держава Україна. Важко працювала, втомилася і, втомлена, ледве прийшла до Бога. Стала осторонь і не сміє очей підняти. Господь побачивзаквітчану красуню, покликав до себе і запитав:

– Ти спізнилася, Україно, поглянь – усі розійшлися зі своїми наділами. Де ти була?

– Працювала, - опустила очі, з яких рясно посипалися сльози-перли, – прости мені, Господи, піду я…

Поглянув Господь на дівчину-Україну, на її спрацьовані руки, на її втомлене, але таке гарне обличчя і відповів:

– Знаю тебе, Україно, знаю. Знаю серце твоє вразливе та ніжне, знаю душу твою співучу і просту. Знаю, як ти спиш і прокидаєшся, як плачеш і радієш. Як працюєш важко. Як співаєш щиро. Знаю, як любиш простір і небо, волю і життя. Знаю, бо Сам сотворив тебе такою. Не йди, зачекай…

А Україна йому відповідає:

– Якщо немає в Тебе, Господи, землі для мене, піду я. Не забирай ні в кого, щоб мені дати. Мені чужого не потрібно…

Господь погладив схилену голову заплаканої дівчини-України і відповів:

– Не журися, Україно. Посміхнися і радій. І співай пісню гарну! Нову пісню. Тому що вподобав я тебе і не дам тобі сумувати! Є у Мене земля! Моя земля. Залишив її Собі, щоб тішитися, але з радістю віддаю тобі! Пануй, господарюй, працюй і радій! Це земля, де перегукуються степи з небом, а зоряний простір вкриває собою тишу дерев, де гори шепочуться з ріками, а у небі співає жайвір. І сонце там особливе, і люди надзвичайні. Твої люди, Україно! Живи і радій! А Я з цього часу буду з тобою назавжди. Бо ти та земля, той край, що в Моєму серці…

І Україна живе, і знають її людей у світі білому.

Демонструються фото Джамали, Надії Савченко, Ірини Галай (підкорила Еверест),Ганни Різатдінової (володарки 11 золотих медалей з січня до червня 2016 року), команда кікбоксерів (29 медалей на чемпіонаті світу, з них – 9 золотих), хокеїсти (вибороли право на проведення Чемпіонату світу 2017 року)та багато інших.

Проблемне питання

То чи є ознаки державності в Україні? Підкажіть, що робить країну державою?

Відповіді дітей – герб, прапор, гімн.

Здається, з теми «Державні символи» нам відомо багато. Але білі плями таки є. Будемо вивчати цю проблему.

Об’єднання в групи за іншим принципом

1.Гімн України

Проблемне питання

Коли ви ще чуєте гімн крім урочистих зібрань? Що на вашу думку дає виконання гімну? Чи хотіли б ви щось ньому змінити? Чом не всі люди співають гімн, ваша думка?

Поки діти працюють, демонструється аудіо «Рок-версія Гімну України у виконанні Микити Рубченка». ( 1 хвилина 40 секунд)

Групи виступають та слухають виступи

Учитель узагальнює, використовуючи такий матеріал:

Центр світової спадщини ЮНЕСКО в 2014 році визнав гімн України найкращим у світі (BestNationalAnthemintheWorld).

До рейтингу увійшли національні гімни 193 країн світу. Гімн України здобув перше місце в загальному рейтингу. Зазначимо, що при виборі та оцінці до уваги бралось 4 показники, по двох з них український гімн отримав найвищий бал – милозвучність, гармонійне поєднання музичної та текстуальної частин. Високий бал також був зарахований за оригінальність музичного рішення та цілісність твору.

Отже, Україна – єдина європейська країна, яка опинилася в першій п’ятірці. Таким чином, до першої десятки найкращих національних гімнів світу увійшли гімни НовоїЗеландії (2-ге місце), Південної Африки (3-тє), Австралії (4-те), СполученихШтатів Америки (5-те), Канади (6-те), СполученогоКоролівстваВеликоїБританії та Ірландії (7-ме), Іспанії (8-ме), Франції (9-те) та Японії (10-те).

Наш гімн сучасний та популярний. Він звучить у різних версіях, його грають на різних музичних інструментах. Він об’єднує людей.

Перегляд відео з концерту гурту «Океан Ельзи» на Львів-Арені.(1 хвилина 57 секунд)

У Лондоні, як і на Львів-Арені, гімн України співали одночасно тисячі людей. Російський письменник Борис Акунін був вражений цим прекрасним видовищем і писав у своєму блозі, що не уявляє собі росіян, які так натхненно співали б гімн своєї країни.

Сотні тисяч людей співало гімн на Майдані, тисячі - на футбольних матчах та інших спортивних змаганнях.

Гімн України вирізняє тих, хто об’єднується проти ворогів, не підкорюється окупантам і не хоче в рабство.

Звучить пісня у виконанні Олександра Пономарьова «Прапор України»

2. Прапор України

Щорічно 23 серпня відзначається свято Прапора України.

Як ви вважаєте, чи цінним є державний прапор для людей?

Існує думка про те, що негаразди в Україні триватимуть до того часу, поки прапор не перевернуть, і він знову не стане жовто-синім, як був на початку ХХ століття в часи правління Грушевського. Висловіть своє ставлення до цієї думки: міняти чи не міняти прапор заради того, щоб Україна почала правильно розвиватись. Зверніть увагу й на те, що синьо-жовтий прапор стає символом боротьби за справедливість у інших країнах світу.

Фото українського прапора в Сирії, Росії (Москва, Петербург), Японії.

Продовження пісні О.Пономарьова «Прапор України», поки діти працюють

І ще один державний символ викликає питання. Це малий герб України і відсутність великого.

3. Герб України

Слово «герб» означає «емблема», «знак». Це слово пов’язане зі словом «карб» (зарубка, знак, позначка, тавро, нагадування). Призначення герба – ідентифікувати, вирізнити організацію (державу, місто, компанію, рід, проект) і постійно нагадувати про щось дуже суттєве, притаманне цій організації.

Кажуть, що герб має ймагічне призначення: безпомилково під’єднувати людину та спільноту до потрібного психоенергетичного банку для отримання відної життєвої енергії. Тому правильний герб (карб) – це магічний скарб.

Щож означає наш герб?

Тож пригляньмося до оригінального зображення герба держави Святого Володимира,карбованого на срібних монетах та отримайте матеріали для розгадки значення герба.

1 група: фото сокола на іконах, сокола, що падає донизу.

Найбільшим майстром вертикальної атаки є сокіл –тотемний птах українців: принаймні з 1 тис. до н. е. вони вживають самоназву соколоти, сколоти, соколята, соколичі, соколи.

2 група: фото лебедів, що злітають.

Лебеді найбільші з усіх літаючих птахів: маса тіла може перевищувати 15 кг, довжина разом із шиєю – 160 см, розмах крил – 240 см. Ударом згину свого могутнього крила лебідь-шипун, захищаючи гніздо і кладку, здатний вбити лисицю або собаку, зламати руку людині.

В українській звичаєвості лебідь – символ відродження, чистоти, цнотливості, гордої самотності, благородства, шляхетності, мудрості, пророчих здібностей, поезії, мужності, досконалості. Пара лебедів – це відданість і вірність у подружньому житті.

Цей птах став символом святості. Передусім цепов’язано з його білосніжним забарвленням. Слово «лебідь» (лат. albus – білий) означає«яскраво-білий, виблискуючий, світлосяйний».

3 група: Оранта, що здіймає руки до неба; слово «воля», закодоване в гербі.

Слово надається групам, які намагались дешифрувати український герб.

Учні висловлюють свої припущення щодо значення герба. Учитель узагальнює та доповнює інформацію.

19 лютого 1992 р. Верховна Рада Українипостановила«затвердититризуб як малий герб України». Як бачимо, він майже точно відповідає розробці Василя Кричевського, тобто маєзагострені «зубці» і перетинки. Зауважимо, що у постанові ВР слово «тризуб» пишеться з малої букви, тобто це не ім’я символу, а загальна назва – як і слово «тризубець».

Яких людей легше заполонити ворогові: тих, хто знає символи власної держави чи тих, хто не поважає герб, гімн, прапор України?

Тож знання символіки – це питання безпеки країни.

Багато людей не хочуть зрозуміти, що Україна – це ми, Україна – це я.

Нік Вуйчич (оптимістична людина, не маючи рук і ніг, любить життя й людей, має сім’ю) у цьому році відвідав Україну. Запам’ятались його слова:

«Знаєте, хто змінить Україну? Той, хто зрозуміє: не можна змінити країну, поки не зміниш місто. А місто – доки не зміниш сім’ю чи школу. Чи можеш змінити на краще свою школу?»

Я хотіла б почути від вас відповіді на питання Ніка Вуйчича. Додайте від себе, як це можна зробити.

Діти міркують, відповідають. Звучить пісня у виконанні Тіни Кароль і дітей «Україна – це ти». (Відео 3 хвилини 20 секунд)

Кiлькiсть переглядiв: 366

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.